Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen aan Energie VanOns

Hoe word ik klant van Energie VanOns?

Iedereen kan snel en eenvoudig klant worden van Energie VanOns via GEKE! Kiest u ervoor om over te stappen, dan regelen we gratis en zonder het stoppen van uw energielevering uw overstap.

Als u klant wordt van Energie VanOns via GEKE steunt u het lokale initiatief en helpt u het lokale initiatief zijn doelen op het gebied van duurzaamheid te realiseren. Griene Enerzjy Koöperaasje Easterein heeft zijn eigen unieke aanmeldpagina op onze website.

Door naar de pagina van GEKE te gaan, kunt u de eigen pagina van het lokale initiatief in Easterein vinden.

Kan ik ook klant van Energie VanOns worden als ik nog een lopend contract heb?

Ja, en wij regelen alles voor uw overstap! Als u zich bij ons heeft aangemeld, controleren wij altijd eerst of u vrij bent om over te stappen van energieleverancier. Heeft u nog een lopend contract bij uw huidige leverancier, dan zullen wij de einddatum van uw huidige contract als begindatum van uw contract bij Energie VanOns nemen. Mocht u wel eerder willen overstappen, dan kan het zijn dat uw huidige leverancier een overstapboete hanteert.

Ik ben net klant geworden van Energie VanOns, wat kan ik verwachten?

Fijn dat u klant bent geworden bij ons. Na aanmelding heeft u nog 14 dagen wettelijke bedenktijd waarin u de overeenkomst schriftelijk kunt ontbinden. Na deze termijn is het contract rechtsgeldig en gaan wij uw aanmelding administratief verwerken. Wij sturen u vervolgens een verzoek om uw meterstanden door te geven. Binnen 2 weken na de ingangsdatum van uw leveringscontract ontvangt u van ons de welkomstbrief met daarin o.a. de hoogte van uw maandelijkse voorschotbedrag.

Wat is het risico als ik overstap?

Er is voor u geen enkel risico. U krijgt gewoon stroom en gas zoals u gewend bent, de factuur komt alleen van een andere leverancier (Energie VanOns). Energie VanOns is een volwaardig energie bedrijf met alle door de overheid gestelde eisen en vergunningen.

U kunt in Nederland nooit zomaar zonder stroom of gas komen te zitten. Het is wettelijk geregeld dat als uw energieleverancier failliet gaat, u automatisch terugvalt op een andere, tijdelijke energieleverancier. Hiervoor hoeft u niets te doen. U kunt daarna zelf beslissen of u een andere leverancier kiest of dat u een contract met deze tijdelijke energieleverancier wilt afsluiten.

Terugleveren aan Energie VanOns

Kan ik mijn eigen opgewekte energie salderen?

Als u zelf duurzame energie opwekt – bijvoorbeeld via zonnepanelen of een windmolen – kunt u onbeperkt tot uw eigen verbruik salderen. Op de jaarafrekening die u van Energie VanOns ontvangt staat de hoeveelheid elektriciteit die u zelf hebt verbruikt. Daarvan wordt de energie die u zelf hebt opgewekt afgetrokken. Dit tegen elkaar wegstrepen van het eigen stroomverbruik tegen de eigen stroomopwekking wordt salderen genoemd. Ter voorbeeld: stel u wekt met uw zonnepanelen 3.000 kWh per jaar op en uw eigen verbruik is 3.500 kWh, dan wordt tot 3.000 kWh gesaldeerd. De resterende 500 kWh brengt Energie VanOns bij u in rekening tegen het leveringstarief inclusief energiebelasting, Opslag Duurzame Energie (ODE) en btw.

Wat als ik meer teruglever dan dat ik verbruik?

Levert u meer terug dan dat u verbruikt? Energie VanOns geeft alle klanten die zelf energie opwekken een aantrekkelijke prijs voor de elektriciteit die zij aan het elektriciteitsnet terugleveren. Wanneer u netto teruglevert vergoedt Energie VanOns dezelfde prijs voor elektriciteit als u normaal betaalt, maar onder (verplichte) aftrek van de wettelijke energiebelasting (u ontvangt dus het leveringstarief plus 21 procent btw) en tot een maximale hoeveelheid van 1.000 kWh per jaar. Boven die 1.000 kWh wordt u als echte producent gezien, en betaalt Energie VanOns voor uw teruglevering een marktconforme prijs.

 

 

Ik heb zonnepanelen laten plaatsen, moet ik dit aan Energie VanOns doorgeven?

Ja, graag. U kunt dit doorgeven via klantenservice@energievanons.org of telefonisch via 085 – 0160 111 (bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren). Ook adviseren wij u uw zonnepanelen te laten registeren op de website:www.energieleveren.nl.

Hoe lees ik de meterstand voor teruglevering af op mijn meter?

Digitale meter:
De teruglevering wordt apart weergegeven op uw elektriciteitsmeter. Terugleverstanden worden meestal aangeduid met ‘R1’ of ‘R2’. Als u twijfelt, kunt u bij uw netbeheerder navragen of uw meter geschikt is voor teruglevering. Zo nodig kunt u door uw netbeheerder een dergelijke meter laten installeren. Sommige klanten hebben ook een extra digitale meter die de productie van de zonnepanelen meet. Deze geeft de productie aan, maar dat is niet gelijk aan wat u teruglevert aan het net. U verbruikt immers zelf ook een deel van die energie. Geef de stand van deze meter dan ook graag niet door aan Energie VanOns als meterstand voor de teruglevering.

Analoge meter:
Een analoge meter is in principe direct al geschikt voor teruglevering en saldering. De meter moet dan wel achteruit kunnen draaien. Vraag uw netbeheerder of uw meter dit kan of controleer, wanneer u al zonnepanelen heeft, op een zonnige dag of uw meterstand na een paar uur productie lager is geworden. Wanneer uw meter ongeschikt blijkt voor teruglevering, kunt u bij uw netbeheerder een nieuwe meter aanvragen. U zult dan vrijwel altijd een digitale meter ontvangen.

Mijn vraag staat hier niet tussen....

Om het u gemakkelijk te maken heeft Energie VanOns de meest gestelde vragen aan de klantenservice al voor u beantwoord.

Kijk daarvoor op de pagina met veelgestelde vragen van Energie VanOns.


 

Klik hier voor aanmeldformulier van Energie VanOns.
Eerst meer weten over de tarieven en voorwaarden?
Klik hier voor tarieven van Energie VanOns.